Livshensikt er helsefremmende!

Conceptual.

Som fysioterapeut er jeg opptatt av alt som forebygger mot muskel-skjelettplager og sykdom. Visste du at det å ha en livshensikt beskytter mot fysiske og psykiske plager? I mitt tidligere innlegg «Hva er god helse», skrev jeg om flere faktorer som har vist å beskytte mot sykdommer, blant annet opplevelsen av å ha en retning og hensikt med livet.

Hvordan i all verden kan en livshensikt «beskytte» mot sykdommer? Dette spørsmålet har blitt forsket på og man vet at hensikt fungerer som en rustning, fordi det bidrar til å øke andre forhold som beskytter mot sykdom: blant annet opplevelsen av å ha kontrollÅ oppleve at du har kontroll, handler om tilliten du har til at uansett hvilke vanskelige situasjoner som dukker opp, så vil du klare deg og komme styrket igjennom dem. Å ha «Kontroll» er å oppleve deg som aktør i eget liv.

Mange studier har vist at det å ha en hensikt større enn hva angår kun en selv, gir store helsemessige fordeler. Blant annet har man funnet ut at det gir bedre nattesøvn og lengre levetid (2,5)! Studier viser også at unge mennesker som søker en hensikt tidlig i livet, opplever større tilfredshet og lykke. De opplever større håp for fremtiden og er beskyttet mot sykdom i større grad enn de uten opplevelse av å ha en hensikt (1).

De mer fysiske helsemessige fordelene av en livshensikt inkluderer reduksjon av stresshormoner, smertenivå og tilbakefall av enkelte krefttyper (2). I tillegg har man funnet ut av det gir psykiske og personlige helsefordeler, blant annet økning av motstandsdyktighet, pågangsmot og akademisk prestasjonsnivå (2).

Til tross for alle disse fordelene, er det kun 20% i USA, som føler at de lever et liv med hensikt (3).

“The biggest problem growing up today is not actually stress: it is meaninglessness».

—Bill Damon, professor i psykologi 

Langvarig stress er farlig for kroppen vår (se tidligere innlegg) og er dermed et stort problem på verdensbasis i dag. Likevel er hensikt viktig fordi det å oppleve en meningsløs hverdag, kan være en direkte årsak til at vi opplever stress. Når man har en overordnet hensikt med det man gjør, ser man på utfordringer som måtte komme som en mulighet til å komme nærmere målene sine (6).

Jeg hørte en gang følgende utsagn:

«Ungdommer som ikke vet hva de vil med livet sitt, er livsfarlig!»

Et ganske sterkt utsagn? Kanskje spesielt i samfunnet vårt i dag, der vi i større grad enn før har aksept med å vente med høyere utdanning til vi vet hva vi virkelig vil, eller utsetter utdanning over flere år, fordi vi ikke ønsker å risikere slutte om vi finner ut at det «ikke var noe for meg». Likevel handler dette om mye mer enn den type utdanning eller jobb du skal velge!

Hensikten bør alltid komme først. Deretter kan jobb, utdanning eller karriere komme sekundært. Hensikten dreier seg om hvem du velger å være, hvilke prioriteringer du gjør og hvordan du disponerer tiden din. Det er nettop derfor det er så farlig å ikke ha en retning eller hensikt med livet sitt, fordi da vil det være noen andre som indirekte bestemmer hvordan du skal bruke tiden din og ressursene dine.

Hva denne hensikten er for hver enkelt av oss, er veldig individuelt. Det kan dreie seg om et mål, eller et «hvorfor» til det du foretar deg. Det handler om å ikke gå rundt på autopilot, men å gå rundt med et bevisst valg om hvordan du skal leve livet ditt.

Hensikten kan være så generell som at du ønsker å oppmuntre alle rundt deg der du er, at du vil inspirere andre til å trene, til å spise sunt, eller starte et barnehjem for foreldreløse barn. Listen er uendelig. Derfor kan aldri noen gi en fasit til hensikten din. Det som er avgjørende, er at du identifiserer hva som engasjerer deg og gjør deg motivert – dette er nemlig nært linket opp mot det som kan utgjøre din hensikt!

For å komme i gang med å identifisere livshensikten din, eller for å sjekke at du er «in tune» med din allerede etablerte livshensikt, kan du spørre deg selv:

Hva engasjerer meg og motiverer meg?

Hva kunne jeg gjort på livstid som var så spennende at jeg ikke trengte å få betalt for det? 

Hva gjør meg lei meg og sint? 

Svarene på disse spørsmålene, kan hjelpe deg med å definere hensikten.

Fysioterapeuter har bakgrunn i veiledning, coaching og livsstilsendringer. Så snakk gjerne med din fysioterapeut om hvordan du kan nå både dine store og små mål eller om du trenger hjelp til å sette dem.

Lykke til i prosessen! ❤

 

Kilder:

  1. Bronk, Hill, Lapsley, Talib, & Finch, 2009; French & Joseph, 1999; Gillham, et. al., 2011; Lewis, Lanigan, Joseph, & de Fockert, 1997; Peterson, Parks, & Seligman, 2005
  2. Boyle, Barnes, Buchman, & Bennett, 2009; Hill & Turiano, 2014; Kass, Friedman, Leserman, Caudill, Suttermeister, & Benson, 1991; Krause, 2009; Melnechuk, 1988; Petrie & Azariah, 1990; Reker
  3. Damon, 2008
  4. Lewis, A., et al., 2016

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s